Wednesday, 30 September 2015

Bolehkah Aku Berubah???

Jangan Berputus Asa!
Teruskan Berubah!

Barangkali kita berazam hendak berubah & meninggalkan jahiliah silam, Alhamdulillah mungkin kita berjaya melepasinya untuk beberapa tahun mendatang.

Proses perubahan itu bukan berjalan setahun dua sahaja. Ianya merupakan suatu perjalanan sebenarnya, iaitu perjalanan menuju Ilahi iaitu sehingga ajal menjemput.

Namun, kadang² disaat Iman sedikit goyah, kita kembali diuji dengan suasana jahilyah yang menggoda kita, mungkin kita akan terjatuh kembali ke lembah tersebut. Tetapi, mudah-mudahan Allah swt menjauhkannya.

Jika terjatuh sekalipun, jangan kecewa, teruskan bangun, pautkan Rintihan doa pada Ilahi, pohonlah  taubat, pohonlah kekuatan.

Jangan berputus asa dengan sindiran² negatif dari orang sekeliling. Teruskan mencari kebahagiaan positif & motivasi daripada Allah swt Tuhan Sekalian Alam.

Jangan berputus asa hendak berubah walau dosa menggunung langit atau seluas lautan sekalipun. Teruskan perjuangan untuk terus berubah.

Syaitan amat menyukai manusia yang berputus asa untuk berubah. Oleh itu, marilah tidak kira baik mana atau jahat mana sekalipun kita, jangan mudah berasa selesa dengan apa yang kita ada. Kita tidak sempurna, marilah lakukan perubahan demi perubahan, sedikit demi sedikit sehingga saat dipanggil Ilahi itu tiba.

Dan disamping anda berusaha untuk berubah, jangan lupa juga disamping itu untuk mengajak yang lain juga untuk turut sertainya...

#Jangan Hina Masa Lampau Seseorang
#Bantu beri motivasi kepada orang lain untuk proses perubahannya, bukan hanya menghentam & menghukum dengan hukuman yang tidak membinanya.
#Jangan rasa diri sudah baik dari orang lain
#Hormatilah  orang lain
#Rahmatan lil 'Alamin

WALLAHU'ALAM

Ikuti perkongsian lain penulis di:-
http://jejakibnusabil.blogspot.com/

Friday, 25 September 2015

Persiapkanlah Dirimu. Bapa Yang....

Ke mana arah hidup belia mu kini?

Usia belia mu adalah waktu & ruang untuk mempelajari bagi mengisi ruang kosong didalam diri & memperbaiki kelemahan diri mu bagi mempersiapkan dirimu menjadi sesuatu yang penting kepada seseorang kelak.

Persiapkanlah dirimu bagi menjadi bapa kepada anak-anak mu kelak, Zauj kepada Zaujah mu, Murabbi kepada Ummah dan amat penting sekali pemimpin bagi memimpin dirimu sendiri bagi menuju Syurga abadi.

Atas Tekad matlamat penting itu, ruang waktu belia mu haruslah di isi dengan pengisian perjalanan menuntut ilmu, tarbiyah diri, pengalaman praktikal di pelbagai bidang dan perjalanan mujahadah merubah diri.

Apa akan jadi? kepada anak-anak kamu kelak itu amat bergantung kepada siapakah kamu pada saat itu.

Usah ditunggu lagi,
Persiapkanlah tika usia belia mu ini.

Thursday, 24 September 2015

Menguruskan Perbezaan Jamaah?

PAS, UMNO, PAN, DAP, PKR & sebagainya.

PAS, IKRAM, ISMA , HALUAN, IKHWAN MUSLIMIN, ABIM & sebagainya.

Persaudaraan Umat Islam itu menjangkaui Politik Kepartian tertentu atau menjagkaui Jamaah tertentu.

Parti atau Jamaah hanya alat utk membawa agenda Dakwah Islamiah.

Pemikiran Umat Islam Yang Rahmatan lil 'Alamin(Rahmah buat sekalian alam) antaranya mestilah bebas daripada 'taksub' atau tertumpu hanya kepada Politik Kepartian atau Jamaah tertentu sehingga mengorbankan persaudaraan Umat & menegangkan persefahaman Ummah di atas jalan yang hak.

Dakwah itu luas, Pelbagai pendekatan, Pelbagai ruang dan sebagainya. Dakwah Islamiah Bukan hanya tertutup kepada kelompok atau Jamaah atau kumpulan atau parti tertentu sahaja.

Berlapang dadalah, ukirkan senyuman, berjabat tanganlah, berbincanglah, berharmonilah & melangkah bersamalah untuk mencari jalan bagi memperjuangkan agenda Islam yang lebih utama daripada kepentingan Parti atau Jamaah tertentu.

Al-'Anbyā':107 - Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.

'Āli `Imrān:110 - Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik.

An-Naĥl:125 - Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.

Al-Ĥujurāt:10 - Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.

Al-Qalam:4 - Dan bahawa sesungguhnya engkau(Muhammad) mempunyai akhlak yang amat mulia.

Al-'Aĥzāb:21 - Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)

Uruskanlah Perbezaan Jamaah dengan baik, hikmah kebijaksanaan, konsep Rahmahtan lil 'alamin dan berakhlak.

WALLAHUALAM.
sekadar peringatan buat diri yang mudah alpa.
Maaf jika mengguris Teman² yang hebat ilmunya daripada saya. Saya masih belajar, menilai, menganalisis & mencari jawapan.
sekadar berkongsi & berharap dapat melihat keharmonian antara sesama semua Kita yang bergelar Muslim.

Thursday, 17 September 2015

Mahasiswa nak berpolitik? Lantaklah atau wajarkah?

Wajarkah Mahasiswa Berpolitik?

Berdasarkan kefahaman daripada wacana Dr Maszlee Malik Tempoh hari,

Wajar Mahasiswa Berpolitik,
Namun jauhi berpolitik dengan politik kepartian. Politik Kepartian kemungkinan akan memberi masalah kepada Mahasiswa jika tidak matang & berilmu. Jika berminat sangatpun dengan Berparti politik, sabarlah, tunggu pengajian di Universiti tamat dahulu. Kemudian masuklah parti yang kamu mahukan. Buat masa ini, sebagai mahasiswa Keutamaan kita adalah untuk belajar. Khuatir, politik kepartian akan merencatkan proses pembelajaran kita di Universiti. Sebenarnya, kita kembali bertanya diri kita, kenapa aku masuk universiti,  kenapa mak ayah hantar aku ke universiti. Sudah pasti tujuan utama adalah untuk belajar.


Kembali kepada topik utama.

Politik itu umum,

Politik itu memperjuangkan hak sesuatu perkara.

Contohnya,
Sesuatu kawasan itu tiada bekalan air bersih,
Maka melalui NGI(Non Government Individual) atau NGO(Non Government Organisation) kita boleh memperjuangkan masalah itu ke pihak atasan bagi memberikan kebajikan & hak masyarakat tersebut.

Contoh kedua,
Mengenai isu penindasan rakyat Syria,
Kita perjuangkan sama ada melalui memberikan kesedaran melalui laman sosial, melalui kutipan² derma, melalui misi² kemanusiaan NGO-NGO atau sebagainya.

Itu juga salah satu Politik.
Namun bukan Politik Kepartian.
Namun ia tetap memperjuangkan sesuatu hak sesuatu masyarakat.

WALLAHUALAM.
Betulkan jika ada kurang tepat.

Membentuk Cara Fikir Artis atau Cara Fikir Ilmuwan?

Apabila kita banyak ke Majlis para artis, kita akan bercita-cita ingin jadi artis,

Apabila kita banyak ke Majlis para ilmuwan,
Kita akan bercita-cita untuk jadi seperti mereka.

Itulah pilihan kita,
Apa yang kita lakukan,
Dimana kita memilih untuk berada,
Siapa rakan-rakan sekeliling kita,

Itu semua faktor yang akan membentuk CARA FIKIR SESEORANG INDIVIDU itu.

Bagi kita seorang Muslim,
Untuk membentuk cara fikir Muslim yang  hebat adalah melalui bersama dengan persekitaran yang mampu memberi pendidikan kepada kita sama ada secara langsung atau tidak langsung.

Cara fikir Muslim yang hebat dapat dibentuk melalui dua perkara utama iaitu:
1)Ilmu yang bermanfaat
2)Pengalaman hidup

Semakin ramai individu Muslim mempunyai Fikiran yang berwawasan besar,
Semakin tinggi peluang Peradaban Islam untuk muncul kehadapan melepasi Peradaban Yahudi & Barat.

Pokoknya,
Umat Islam yang ramai sahaja tidak memberi kesan kepada kebangkitan Peradaban Islam di zaman ini,

Tetapi, semakin ramai Umat Islam yang ada pemikiran berkualiti, itu InsyaAllah akan membuka peluang & ruang ke arah kebangkitan semula Peradaban Islam.

WALLAHUALAM

#Membentuk Cara Fikir Muslim Berkualiti

Friday, 11 September 2015

PILIHLAH! MEMBINA CINTA DI JALAN DAKWAH.

Menjawab 2 Persoalan lazim mengenai Dakwah:

1)Saya belum lagi benar-benar ikhlas untuk berdakwah, perlukah saya berdakwah kepada orang lain?

2)Saya belum cukup baik/ sempurna, perlukah saya berdakwah kepada orang lain?

JAWAPANNYA TERDAPAT PADA TULISAN BERTAJUK JALAN DAKWAH YANG DIKONGSIKAN DIBAWAH INI.
SEMOGA BERMANFAAT.
----------------------------------------------

JALAN DAKWAH

Jalan yang penuh dengan ujian.
Seorang Da'ie Perlu mentarbiyah diri lagi serta dalam masa yang sama perlu mengajak kesedaran orang lain juga agar bersama-sama menyertai angkatan tarbiyah itu.

Bukannya kita hanya seronok men"tarbiyah" diri seorang sahaja, tanpa menghiraukan orang yang lain.

Satu pepatah Hukamak:
"Perbaikilah Dirimu Disamping mengajak yang lain"

Imam Syafie berkata, mafhumnya:
"Jika menunggu diri sempurna, baru ingin berdakwah,
Sudah pasti tiada Dakwah akan berjalan di muka bumi ini"

Kerana tiada siapa akan sempurna 100%, melainkan Rasul SAW.

Jika kita ingin menunggu keikhlasan 100% baru ingin berdakwah, Sudah pasti juga kita tidak dapat belajar melalui pengalaman  serta ilmu method Dakwah dan pendekatan² dalam Dakwah.

Ustazah Jabatan Dakwah Kami berkata:
"Ikhlas itu penting dalam amal.
Dakwah ini ibarat  sewaktu kita kecil dahulu, jika kita tidak dipaksa oleh mak ayah kita untuk belajar ilmu solat dan menunaikan solat, mungkin sekarang kita tidak tahu untuk solat kan?
Jadi begitu juga dakwah, kita perlu belajar banyak perkara dalam dakwah supaya akhirnya dapat menuju keikhlasan itu disamping dapat melengkapi pelbagai ilmu Dakwah, pengalaman dakwah, method Dakwah  dan kemahiran² penting dalam berdakwah."

Petikan untaian kata daripada Pelajar Jurusan Dakwah KIPSAS Tahun 3, beliau berkata:
"Dakwah ini ibarat basuh baju.
Sebelum baju bersih, tangan kita akan bersih dahulu.
Kalau baju itu tidak bersih sebap terlalu kotor, tetap tangan kita akan bersih.
Macam itu juga dakwah, sebelum orang lain berubah, Allah akan ubah diri kita.
Kalau orang lain tidak berubah, Allah tetap akan ubah diri kita juga!"
(Ansarullah Mohammad/ Rohim, 14 April 15)

Akhir kata daripada Penulis;
"Kesedaran Diri, Harus kita membinanya sendiri,
Bukan terus menunggu dan mengharap untuk di bina oleh orang lain,
Jika proses pembinaan diri(tarbiyah) tidak bermula hari ini,
Proses keruntuhan diri semakin ke penghujungnya"

#Pengerusi Kelab PERKIM KIPSAS 15.
11 September 2015

Wednesday, 2 September 2015

Kenapa Aku Masuk U ?

KENAPA AKU MASUK U ?
"MENGENALI ERTI KEHIDUPAN"

Sama² tanya balik diri kita, 

Selama ini, Mengapa Aku Masuk Universiti/ Kolej/ Sekolah Agama/ Sekolah Kebangsaan/ Tadika/ Pra sekolah atau seumpamanya??

Selepas meneliti beberapa orang Tokoh Islam yg dulunya Non Muslim yang revert kpd Islam,

Saya tertanya², Kenapa mereka boleh jadi seorang yang hebat?

Sehingga ada diantara mereka yang sanggup meninggalkan kesenangan demi mendalami ilmu² Islam. Ada yg dari Barat, ada dari Asia sanggup berkelana mengorbankan usia & harta utk belajar ilmu² Islam di sekitar Tanah Arab.


Tokoh seperti Syeikh Hussein Yee Malaysia yg menuntut ilmu di Universiti Madinah & kemudiannya  belajar ke bumi Syam. Ramai lagi termasuk tokoh² dari Barat seperti Syeikh Daood Butt, Syeikh Hamzah, Imam Suhaibb Webb, Syeikh Bilal Philips & seumpamanya turut berkelana utk belajar di bumi Anbiya.


Mengapa mereka begitu nekad?


Kerana mereka ingin mencari "ERTI SEBENAR KEHIDUPAN INI"


Mereka ingin mencari kebahagiaan, mereka mencari solusi untuk mengubah kehidupan lampaunya & mereka tercari² tujuan hidup mereka. Minda mereka sentiasa aktif berfikir mengenai kejadian alam ini, Siapakah Penciptanya yang Maha Hebat? Mereka begitu ingin mengenali Pencipta alam & Perintah²Nya.


Bagi kita pula, Mari muhasabah, tanya diri kita.

Kenapa Aku masuk U atau seumpamanya?

Usahakan utk sentiasa Tune niat kita, Kerana Aku ingin

 "MENCARI ERTI SEBENAR KEHIDUPAN INI" "Aku ingin mengubah Kehidupan ini agar lebih baik" 

"Aku ingin berusaha agar dapat mati dalam keadaan yang baik" & seumpamanya.


 Sedarilah, diri kita tidak sempurna. Kita perlu lakukan sesuatu utk mengubah kehidupan kita, kita kena usaha sesuatu agar kita dapat menghayati dgn sudut pandang yg jelas mengenai "Apa Erti Kehidupan ini". 


Selanjutnya, kesemua perubahan itu tidak akan datang secara mengejut, ia memerlukan masa. Perubahan merupakan satu proses. Berubah sedikit demi sedikit melalui pertambahan & penghayatan erti kehidupan yang akan diperolehi melalui Pertambahan ilmu & pengalaman.

Sehingga akhir sekali, diharapkan pengakhiran hidup adalah dalam kebaikan. InsyaAllah.


Insyaallah, niat yang baik akan diganjari dgn balasan yg baik sama ada di dunia mahupun di akhirat kelak... Perbaharui Niat, Perbanyakkan Muhasabah & Taubat serta Pengharapan Doa.


Firman Allah SWT yg maksudnya:


"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." (Adh-Dhāriyāt:56)


"Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?" 

(Al-Mu'minūn:115)


"Wahai manusia! Apakah yang memperdayakanmu (berlaku derhaka) kepada Tuhanmu yang Maha Pemurah? Tuhan yang telah mencipta dan mengatur kejadianmu, lalu menjadikan anggotamu sesuai (dengan tujuan yang kerananya anggota itu diadakan), serta menjadikan (binaan tubuh badanmu) sama padan dengan kekuatannya; Dalam bentuk dan rupa apa sahaja yang dikehendakiNya, Ia menyusun kejadianmu." 

(Al-'Infiţār: 6-8)


"Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya." 

(Al-`Ankabut:69)


"Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna." 

(Az-Zumar:18)


"(Mereka itu ialah): orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan, serta yang menjaga batas-batas hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian)." 

(At-Tawbah:112)


Kata Hukama,

"Kejarlah Akhirat Disamping Dunia akan mengikuti Kamu"


Inilah Universiti Kehidupan.

WALLAHU'ALAM


Sunday, 30 August 2015

ERTI KEMERDEKAAN: MANUSIA BUKAN ROBOT

#Manusia bukan robot, YANG boleh 'di control' oleh orang lain,
#Manusia bukan robot, YANG boleh dijual beli dengan wang,
#Manusia bukan robot, YANG dicipta untuk memuaskan nafsu yang lain,
#Manusia bukan robot, YANG tidak boleh berfikir,
#Manusia bukan robot, YANG digunakan untuk bekerja dan bekerja,
#Manusia bukan robot, YANG tidak ada perasaan.

Manusia yang MERDEKA itu ialah orang yang berusaha melakukan '2P' & memperolehi kuasa '10B'. Mereka itu adalah orang yang:

Berusaha Melakukan '2P'
1. PENCARIAN
2. PERUBAHAN

Memperolehi Kuasa'10B'
1. BERTAQWA
2. BERILMU
3. BERAKHLAK
4. BERTANGGUNGJAWAB
5. BERKEPIMPINAN
6. BERWAWASAN
7. BERKARISMA
8. BERSEMANGAT
9. BERKEYAKINAN
10. BERDISIPLIN

InsyaAllah, Manusia yang Merdeka iaitu yang ada perkara-perkara diatas akan mendapat kejayaan di dunia & di akhirat.
-----------------------------------------

Mari kita bersama-sama menghayati firman Allah SWT ini:

"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." (Adh-Dhāriyāt:56)

"Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?"
(Al-Mu'minūn:115)

"Wahai manusia! Apakah yang memperdayakanmu (berlaku derhaka) kepada Tuhanmu yang Maha Pemurah? Tuhan yang telah mencipta dan mengatur kejadianmu, lalu menjadikan anggotamu sesuai (dengan tujuan yang kerananya anggota itu diadakan), serta menjadikan (binaan tubuh badanmu) sama padan dengan kekuatannya; Dalam bentuk dan rupa apa sahaja yang dikehendakiNya, Ia menyusun kejadianmu."
(Al-'Infiţār: 6-8)

"Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya."
(Al-`Ankabut:69)

"Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (untuk membela Islam), dan orang-orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu), merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia."
(Al-'Anfāl:74)

"Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna."
(Az-Zumar:18)

"(Mereka itu ialah): orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan, serta yang menjaga batas-batas hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian)."
(At-Tawbah:112)

"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)........"
('Āli `Imrān:110)

WALLAHU'ALAM
-------------------------------------------

Kelab Perkim Kipsas-rasmi mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan buat seluruh rakyat Malaysia.

MERDEKA!
MERDEKA!
MERDEKA!

Tuesday, 28 July 2015

IQ, EQ & SQ; perkaitan dengan mahasiswa

Apa itu IQ, EQ & SQ?
(Sedikit perkongsian drpd pemahaman. betulkan jika ada silap)(rujuk juga gambar dibawah utk membantu)

#IQ
Belajar di dewan kuliah khusus utk membina IQ(Kepintaran intelektual)

IQ yg tinggi penting utk seorang individu/pemimpin kerana ilmu akan memandu apakah tindakan yg harus dilakukan dlm sstu perkara/ tugasan, memudahkan urusan/ pekerjaan, boleh manjana idea2 yg bernas bagi menyelesaikan tugasan atau urusan dan sbginya.

namun jika IQ shja hebat tanpa adanya EQ yg tinggi, seseorang individu itu tidak dapat berjaya dan bertahan lama didunia pekerjaan atau didunia luar dari dewan kuliah. Kerana dia tidak mampu menguruskan emosinya dgn stabil.

#EQ
Manakala terlibat dgn Persatuan/organisasi/ aktiviti luar dewan kuliah akan dapat membina EQ(kecerdasan emosi)

EQ yg tinggi akan melahirkan seorang individu /pemimpin yg tabah, mampu memotivasikan diri & org lain, mampu mengawal emosi, tidak mudah mengalah, boleh bekerja dlm tekanan, boleh menghadapi kegagalan, tidak mudah kecewa dan mampu berdikari tanpa mengharap org lain.

#SQ
Mendekatkan diri dgn Islam, menghubungkan hati kpd Allah swt melalui penghayatan ilmu2 agama Islam bersumberkan Al-Quran & Sunnah & melalui ibadah2 dapat meningkatkan Spiritual seseorang individu.

SQ yg tinggi akan melahirkan seseorang individu/pemimpin yg amanah, berakhlak mulia, berbuat kebaikan, membantu org lain, tidak melakukan kerosakan/ kezaliman dan,sbginya.

kesimpulannya,
IQ + EQ + SQ amat penting utk dibina dari semasake semasa oleh kita. Oleh itu, jangan berlengah lagi, bermula hari ini, diusia belia ini, mari kita membina ketiga2 perkara ini utk menjadikan kita hamba Allah dan Khalifah Allah yg dapat memakmurka  bumiini. Insyaallah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Maksud Integriti.(wikipedia)

Integriti sebenarnya berasal dari istilah bahasa Inggeris yang membawa erti keutuhan dari semua segi yang baik. Dalam bahasa Melayu, ia biasanya menjurus kearah perwatakan seseorang. Maksud integriti mengikut Kamus Dwibahasa DBP, 1985, ialah kejujuran dan ketulusan; kesempurnaan; keutuhan.
Dari maksud yang didapati dari Kamus di atas, integriti adalah sifat jati diri yang merangkumi juga keikhlasan, keterbukaan, ketelusan, amanah, benar, berpegang kepada prinsip, tidak mudah dipengaruhi, boleh dipercayai, boleh pegang cakapnya, dll.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Friday, 3 July 2015

Kisah PengIslaman Sahabat asli Sekolej kami.

Menurutnya,
Sprt biasa, Muallaf akan berdepan ujian hebat dgn keluarga dan masyarakat kampung. Dia mengatakan, kini setelah 8tahun pengIslamannya, lebih kurang hampir 2 tahun diawal pengIslamannya dia disisihkan oleh mereka.

Dia yg memeluk Islam ketika umur 18tahun sewaktu bekerja di Kuala Lumpur telah mengambil keputusan utk berhenti kerja dan mula mendalami ilmu Agama Islam di NGO Islam bahagian asli di Bandar Kuantan iaitu PERTAMA.

Setelah 1 tahun setengah di PERTAMA, Dia menggerakkan langkahnya mencari ilmu agama di bumi Kelantan di bawah NGO PERKIM Kelantan.

Sehabisnya belajar di PERKIM Kelantan, Dia meneruskan lagi semangatnya dengan belajar agama di Sekolah PONDOK dalam Kelantan.

Sewaktu di sana, dia yang hanya bersekolah sehingga darjah 6 sahaja telah memberanikan diri untuk mengambil SPM calon persendirian.

Walau tidak pernah menuntut di Sekolah Menengah, dia masih berjaya memperoleh sijil SPM itu.

Berbekal sijil SPM itu, dia bertekad utk menyambung pelajaran di peringkat Diploma iaitu Jurusan Dakwah & Pengurusan di salah sebuah Kolej Islam sekitar Kuantan. Di Kolej Islam, dia turut ada membantu rakan-rakan sekolej didalam akademik dan mengaji al-Quran.

Kini dia sedang berada di tahun yang ke 2 sedang berhempas-pulas mendapatkan ilmu disamping 'pointer' yang baik bagi meneruskan lagi agenda belajar Agama Islam di peringkat seterusnya Ijazah Sarjana Muda.

Dia yang telah berusia 26tahun mengatakan bahawa, dia terpaksa mengorbankan usia dan pekerjaannya bagi mencari ilmu sebagai bekalan dakwah kepada keluarga dan masyarakat Aslinya.

Dia mengatakan bahawa, Seluruh ahli keluarga masih belum Islam. Dan dia sedang berusaha yang terbaik untuk menarik mereka kepada Islam.

Apa yang menyentuh perasaan kami adalah, Bapa kandungnya telah meninggal dunia dalam keadaan bukan Islam. Kini ibunya yang sudah mencecah usia 54tahun dan 5adik beradik yang lain sedang diusahakan olehnya.

Dia juga mengharapkan agar agensi-agensi Islam kerap memasuki Kampungnya bagi menjalankan usaha-usaha Dakwah dan kebajikan.

Mudahan-mudahan rakan kami ini kelak dapat berdiri sama dengan tokoh-tokoh dakwah yang banyak menyumbang dalam dakwah seperti Brother Shahkirit, Brother Lim Joi Soon, Ustaz Dr Ravi, Ustaz Dr Rihuan Tee dan lainnya.

#ibrah & pengajaran kpd 'senior-senior' Muslim yang lebih lama Islamnya.(Termasuk Kami)

(Gambar dibawah sekadar hiasan)

Jejakibnusabil.blogspot
3Julai2015/ 16Ramadhan1436h

Monday, 29 June 2015

Sebelum ada anak...

Sebelum Sultan Murad menyuruh anaknya Sultan Muhammad Al-Fateh utk membuka kota Konstatinopel..

Sultan Murad telah cuba berusaha membuka kota itu.

Walaupun Sultan Murad gagal, Natijahnya menyebabkan Sultan al-Fateh bersemangat drpd inspirasi usaha gigih Ayahnya itu.

Macam kita,
Kalau mahukan anak itu pakar dalam sesuatu bidang,

Kita perlulah terlebih dahulu mencuba melakukannya ketika usia belia ini...

InsyaAllah kelak,
Anak itu ada sumber inspirasi dan tauladan drpd ayahnya sendiri...

InsyaAllah berjaya anak itu...

#Ibrah drpd Ustaz Shaari penulis Buku Kuasa Kepempinan al-Fateh.

Tuesday, 5 May 2015

Perubahan itu berlangsung berdekad lamanya.

Kita semua hamba pendosa, tiada yang sempurna. Namun Jangan berputus asa dgn Allah swt, Tuhan Yang Mencipta dan Mematikan kita, Tuhan yang tempat kita bergantung harap... 

"Perubahan itu berlangsung berdekad lamanya"Ust Hasrizal/Saiful Islam.Com

Jika hari ini kita cuba utk berubah,
Bukan bererti esok, minggu, depan, bulan depan, tahun depan kita akan 100% sempurna.

Bahkan, sebenarnya perubahan kita akan berterusan sehingga sampai ke penghujung ajal.

Jadi Janganlah berputus asa jika kita cuba berubah, namun esok terlajak buat kesilapan lagi, tak apa teruskan taubat dan memohon kekuatan dari Allah swt dgn ikhlas supaya kita kuat utk meninggalkan maksiat2 itu.

Kita cuba berubah, tetapi kita terleka dan terlajak buat kesilapan lagi, tidak apa jangan mengalah, cuba lagi dan cuba lagi dan cuba lagi utk berubah dan memohon keampunan dari Alllah swt.

Moga2 Allah swt mengasihani kita yg cuba sedaya upaya berjuang melawan hawa nafsu yg diuji di dunia akhir zaman yg penuh dgn ranjau dan duri.

Andai ada orang sekeliling yang mencemuh diri kita dan mencemuh sejarah hitam kita, tak apa jangan kecewa, jangan sedih, berpautlah pada Allah, Pohonlah kebahagiaan hati daripada DIA. Bangunlah dan sentiasalah bangkit serta bersemangat lah utk terus berubah dan terus berubah hingga penghujung nafas.

Janji kita ikhlas cuba utk berubah...

Doakan, mudah2 han Allah swt mematikan kita semua dalam kebaikan, Minta dijauhkan mati di dalam keburukan.

Sunday, 12 April 2015

Kadang2. Kita buntu, 'Apa Kita Nak jadi besar nanti?'

Berikut kata-kata (status) ibunya puan Nur Azlina yang menyentuh hati : 

"Sejujurnya apabila anakanda Ahmad Ammar bertanya padaku : "Nanti habis belajar dah balik nanti Ammar nak jadi apa ya mak?", tiada jawapan khusus yg dpt ku berikan melainkan "Abah emak hantar Ammar ke Turki agar dpt berkhidmat untuk umat. Nak jadi apa balik nanti tu memang emak tak boleh nak jawab. Emak sendiri tak ada jawapannya. Yang penting sekarang ni adalah menggali sebanyak ilmu dan pengalaman yang mungkin - di universiti (sejarah uthmaniyyah dll), di madrasah Hayrat (kaji Risalah An-Nur, mahirkan tulisan jawi Uthmaniyyah, habiskan hafazan), mengembara, enjoy your ney, go swimming, etc etc...insyaAllah Allah akan aturkan segalanya untuk Ammar nanti..." 

#c/p dari :
http:/dakuamatmenyintaimu.blogspot.com/2013/11/ahmad-ammar-ahmad-azam.html?m=1

Jati Diri & Prinsip Muslim dlm Berpersatuan

Sebelum tidur ni..

Saya nak kongsikan pesanan Al Fadhil Ustaz Hasrizal B. Abd Jamil, salah seorang ustaz yang saya sangat kagum.

Ini antara isu IKHTILAT yang dia kemukakan, dan dia KONGSIKAN. Isu yang sangat dirisaukan melanda remaja dan belia KHUSUSNYA yang ikut so called PERSATUAN atau GERAKAN ISLAM !

1. Usrah campur.

2. Buka puasa sama-sama sambil mengadap 1 sama lain.

3. Muslimin naik kereta sama-sama sebelah Muslimat kononnya nak hantar pergi program macam tamrin, daurah, etc.

4. Muslimin bagi hadiah coklat kepada Muslimat (konon nak "hargai" dia),

5. Muslimat bagi hadiah hari jadi pada Muslimin kononnya nak eratkan ukhuwwah bagai.

6. Muslimin dan muslimat CHAT sesama secara PRIVATE kononnya nak berbincang pasal dakwah dan nasihat bla3..

Dan banyak lagi. Ini semua KRONIK!

---

Ketahuilah,

Iblis tak datang dalam keadaan BODOH dan HODOH. Dia akan sentiasa datang kepada kita dalam keadaan CANTIK dan CERDIK!

#Copy Paste from Admin Fb Page Tarbiah Sentap

Tuesday, 7 April 2015

FIKRAH MERENTASI JAMAAH

Fikrah Merentasi Jamaah

Disiarkan pada September 15, 2007

Teks Ucapan Dr Mohd Asri Zainul Abidin Sempena Konvesyen Sunnah 2006.

FIKRAH MERENTASI JAMAAH

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله، نحمده ونستعينه، ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا، ومن سيئات أعمالنا، من يهده اللهُ فلا مُضِلَّ له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمدا عبده ورسوله، أما بعد:

Tuan Pengerusi, hadirin dan hadirat sekelian,

Tidak ada siapa yang dapat menafikan sumbangan gerakan Islam dalam memberikan kesedaran umat dalam bidang-bidang yang mereka fokuskan. Sumbangan itu tidak hanya bersumberkan sebuah gerakan tertentu semata. Bahkan ia datang dari keperbagaian gerakan, organisasi dan jamaah. Tidak wajar mana-mana jamaah atau organisasi mendakwa hanya mereka yang berfungsi menyedarkan umat dan penyelesai segala krisis, lantas menafikan peranan gerakan atau jamaah yang lain.

Arus tajdid berterima kasih kepada semua gerakan yang menyelusuri perjalanan mereka bermanhajkan al-Quran dan al-Sunnah dan bersendikan kefahaman al-Salaf al-Saleh. Arus tajdid wajar menghargai apa yang telah mereka sumbangkan selama ini, selagi mana sumbangan itu positif untuk umat. Arus tajdid menolak sikap ekstrimis yang hanya menganggap jamaah dan kumpulan mereka sahaja yang syar’I, manakala selain mereka secara langsung atau tidak, dianggap tertolak. Jamaah atau organisasi yang ditubuhkan hanyalah wasilah (jalan) bukan ghayah (matlamat) bagi Islam itu sendiri. Matlamat Islam lebih agung dan syumul dari sebarang jamaah atau harakah. Fikrah Islam yang tulen merentasi kesempitan jamaah. Melebar luas menyeberangi pagar sebarang organisasi.

Arus tajdid juga harus berterima kasih kepada individu-individu yang memberikan sumbangan kepada kesedaran Islam; sama ada mereka terlibat dengan mana-mana jamaah, orginasasi atau tidak terlibat. Bukan syarat sah sesuatu amalan saleh atau dakwah kepada al-Kitab dan al-Sunnah seseorang mesti terlibat dengan organisasi atau jamaah tertentu. Bahkan amalan saleh itu sah apabila memenuhi rukun dan syarat seperti yang dijelaskan oleh nas-nas Islam iaitu; aqidah yang murni, niat yang ikhlas dan menepati petunjuk al-Sunnah dalam mempraktikkan amalan tersebut. Maka dakwaan sesetengah kelompok yang menganggap sesiapa yang tidak menyertai organisasi atau jamaah dengan istilah ‘tidak masuk jamaah’ sebagai tidak berpendirian dan tidak diiktiraf, adalah perlambangan suatu sikap ghulu atau melampau.

Hadirin & Hadirat!

Terima kasih ini merangkumi individu atau tokoh yang berada di setiap pelusuk dan penjuru, yang bergerak menyumbang kepada umat ini. Sama ada mereka berada di dalam organisasi kerajaan atau di luar dari daerah percaturan politik. Selagi mereka menyumbang kepada umat ini dan memperlihatkan kejujuran mereka, maka mereka berada dalam perjuangan umat. Dakwaan yang menganggap golongan agama yang mendekati pemerintah kesemuanya mencari kepentingan dunia adalah dakwaan yang tidak seimbang dan bersikap tidak adil. Walaupun ramai bersikap demikian, tapi bukan kesemuanya. Menghukum mereka secara keseluruhan bercanggahan dengan sikap yang ditunjukkan oleh RasululLah s.a.w terhadap Najasyi, Raja Habsyah yang menganut Islam pada zaman baginda. Baginda percaya kepada keadilannya dan menghantar para sahabah berhijrah ke negaranya.

Apabila Najasyi menganut Islam, Nabi s.a.w tidak memerintahkan Najasyi meninggalkan kedudukannya sebagai Raja Habsyah, sekalipun kerajaan yang dipimpinnya bukan kerajaan Islam dan beliau tidak berhijrah mendapatkan RasululLah s.a.w. Namun RasululLah s.a.w pula tidak memerintahkan hal itu kepadanya. Kedudukan Najasyi sebagai raja membolehkan dia melindungi para sahabah yang berhijrah ke negara dan melaksanakan keadilan dengan ruang kemampuan yang dimilikinya. Apabila Najasyi meninggal, RasululLah s.a.w bersabda:

عَنْ جَابِرٍ رَضِي اللَّه عَنْه قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِينَ مَاتَ النَّجَاشِيُّ مَاتَ الْيَوْمَ رَجُلٌ صَالِحٌ فَقُومُوا فَصَلُّوا عَلَى أَخِيكُمْ أَصْحَمَةَ
Daripada Jabir r.a: Nabi s.a.w bersabda -ketika kematian Najasyi-: Telah mati pada hari ini seorang lelaki soleh. Bangunlah dan bersolatlah ke atas saudara kamu Ashamah (nama Najasyi)”.

Baginda menyifatkan Najasyi sebagai seorang yang soleh. Baginda menyebut ungkapan ‘akhukum’ (saudara kamu) yang bermaksud saudara seislam kamu. Bahkan baginda menyuruh para sahabah mengadakan solat ghaib untuk jenazah tanda persaudaraan sekalipun berjauhan. Baginda tidak mengatakan Najasyi berkepentingan atau enggan menyertai gerakan Islam, atau tidak berprinsip. Bahkan baginda menghargainya kerana telah zahir dari dirinya iman, keikhlasan dan keadilan sikap.

Maka kita wajar mencontohi hal ini. Sesiapa yang menyatakan pendirian menyokong usaha kembali kepada al-Kitab dan al-Sunnah seperti yang difahami oleh generasi awal Islam, kurun-kurun yang diberkati, golongan al-salaf al-salih serta berusaha memperbaharui pendekatan al-din dalam wajah kemodenan yang ada bertunjangkan prinsip salaf maka kita menganggapnya berjuang bersama dengan arus tajdid ini. Sama ada dia berada dalam kerajaan atau pembangkang, sama ada dia berjamaah atau bersendirian.

Arus dengan ini menyeru dijauhi sikap ghulu atau melampaui batasan dalam beragama termasuk dalam urusan dakwah. Firman ALLAH:

(maksudnya): Katakanlah: “Wahai ahli Kitab! janganlah kamu melampau dalam ugama kamu secara yang tidak benar, dan janganlah kamu menurut hawa nafsu suatu kaum yang telah sesat sebelum ini dan telah menyesatkan banyak manusia, dan juga (sekarang) mereka telah tersesat (jauh) dari jalan Yang betul”

Dalam sebuah hadith:

عَنْ ابْنُ عَبَّاسٍ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم غَدَاةَ الْعَقَبَةِ وَهُوَ عَلَى رَاحِلَتِهِ هَاتِ الْقُطْ لِي فَلَقَطْتُ لَهُ حَصَيَاتٍ هُنَّ حَصَى الْخَذْفِ فَلَمَّا وَضَعْتُهُنَّ فِي يَدِهِ قَالَ بِأَمْثَالِ هَؤُلَاءِ وَإِيَّاكُمْ وَالْغُلُوَّ فِي الدِّينِ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمُ الْغُلُوُّ فِي الدِّينِ

Daripada Ibn `Abbas, katanya: Pada pagi Hari ‘Aqabah (musim haji) Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku ketika baginda berada di atas kenderaannya: Kutipkan untukku (batu-batu kecil untuk melontar jamrah al-`Aqabah). Aku pun mengutip batu-batu kecil untuk baginda yang kesemuanya sebesar biji kacang. Apabila aku meletaknya ke dalam tangan baginda, baginda pun bersabda: “(Ya) sebesar ini! Jauhilah kamu melampau dalam agama (al-Ghulu), kerana sesungguhnya al-Ghulu telah membinasakan mereka yang sebelum kamu.

Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah (m. 728H) berkata: “Sesungguhnya agama ALLAH ini adalah pertengahan antara yang melampau dan yang meninggalkannya. ALLAH Ta`ala tidak memerintahkan hamba-hamba-NYA sesuatu melainkan syaitan akan mengganggunya dengan dua cara. Syaitan tidak kisah yang mana satu dia berjaya. Iaitu sama ada secara ifrat إفراط (melampaui batasan yang sepatutnya dalam beragama) atau tafrit تفريط (cuai terhadap agama). Justeru, Islam adalah agama ALLAH yang tidak boleh diambil ajarannya daripada sesiapapun selain-NYA. Maka syaitan mengganggu kebanyakan mereka yang mengaku mengikut ajaran Islam. Sehingga syaitan berjaya mengeluarkan mereka daripada syariat. Bahkan syaitan berjaya mengeluarkan banyak puak umat ini yang terdiri daripada mereka yang kuat beribadah dan warak. Sehingga menjadikan mereka keluar daripada agama seperti mana melurunya anak panah daripada busarnya.”

Penyalahgunaan Nama Salafi
Maka Arus Tajdid wajar membantah kelompok yang menyalahgunakan nama ‘salafi’ sedangkan dalam masa yang sama kerja mereka ialah mencerca secara tidak seimbang tokoh-tokoh penyumbang kepada kebangkitan tajdid; seperti Hasan al-Banna, Sayyid Qutb, al-Qaradawi, Salman ‘Audah dan berbagai lagi. Kita tidak menganggap kemaksuman tokoh-tokoh tersebut, namun mengfokus aktiviti untuk menyerangkan tokoh-tokoh berkenaan dengan cara yang menyimpang dari metodologi ilmiah adalah sesuatu yang tidak dapat diterima. Cara sebegini mendekati manhaj khawarij melebihi manhaj Ahl al-Sunnah.

Al-Syeikh Ibn Jibrin salah seorang tokoh salafi semasa Arab Saudi ketika ditanya hal ini menjawab: Sesungguhnya Sayyid Qutb dan Hasan al-Banna adalah dari kalangan ulama kaum Muslimin dan ahli dakwah. Sesungguhnya Allah telah memanfaatkan dengan mereka berdua dan memberi petunjuk dengan dakwah mereka ramai manusia. Bagi mereka berdua ada sumbangan yang tidak dapat dinafikan. Kerana itu, ketika keputusan hukuman mati dikenakan ke atas Sayyid Qutb dibuat, al-Syeikh Abdul Aziz bin Baz memohon diberi pengampunan kepadanya dan beliau merayu dalam pemohonan itu. Namun ia tidak diterima oleh Presiden Jamal (Abdul Naser). Allah akan menghukum Jamal apa layak untuknya. Ketika mana keduanya (Sayyid Qutb dan al-Banna) dibunuh, keduanya digelar syahid, kerana mereka berdua dibunuh secara zalim. Dan syahid itu ada yang khas dan yang ‘am. Tersebar perkara ini (syahidnya mereka berdua) di dalam akhbar dan buku-buku tanpa ada orang yang mengingkarinya. Kemudian para ulama menerima buku-buku mereka, dan Allah memberi manfaat kepada mereka dengan buku-buku tersebut, tiada seorang yang mencela mereka berdua semenjak lebih 20 tahun yang lalu. Jika ada pada mereka berdua kesilapan yang sedikit pada takwilan atau yang seumpama dengannya, perkara itu tidak sampai kepada tahap untuk dikafirkan mereka. Sesungguhnya para ulama yang awal juga ada kesilapan seperti itu juga, seperti al-Nawawi, al-Suyuthi, Ibn Jauzi, Ibn ‘Atiyyah, al-Khattabi, al-Qastalani dan ramai yang lain”.

Ancaman Hizbiyyah

Dengan menyedari hakikat yang disebutkan tadi, maka kita menghargai setiap organisasi dan individu serta tidak menghalang individu muslim untuk menyertai mana-mana organisasi atau jamaah. Namun, dalam masa yang sama Arus Tajdid menyeru agar dihapuskan sebarang sikap hizbiyyah yang dilarang oleh agama. Sikap hizbiyyah ialah sikap kepuakan atau kepartian yang menilai sesuatu amal islami atau perjuangan berbakti kepada al-din dengan penilaian kumpulan, atau jamaah atau organisasi yang didokong. Sikap hizbiyyah ini mengukur betul atau salah sesuatu perkara dengan pandangan jamaah atau organisasi, bukan dengan al-Kitab dan al-Sunnah. Dalil-dalil al-Quran dan al-Sunnah akan ditafsirkan agar seiras dengan kehendak organisasi. Mana-mana dalil yang menyanggahi jamaah dan organisasi akan diulas agar seiras dengan tafsiran jamaah, bukan tafsiran ‘ilmiyyah. Hal ini pernah dibidas oleh Al-Imam Ibn Qaiyyim al-Jauziyyah (w. 751H) terhadap golongan ektremis mazhab dengan katanya: “Yang lebih pelik dari semua itu ialah sikap kamu wahai golongan taklid!. Kamu ini jika mendapati ayat al-Quran yang bersesuai dengan mazhab kamu, maka kamu akan terima apa yang jelas dari ayat itu dan berpegang kepadanya. Teras kamu dalam perkara berkenaan ialah pendapat mazhab kamu, bukan ayat tersebut. Jika kamu dapati ayat lain yang setanding dengannya menyanggahi pendapat mazhab kamu, kamu tidak akan menerimanya. Kamu akan cuba membuat berbagai takwilan dan mengeluarkannya dari maksudnya yang jelas, kerana tidak bersesuaian dengan mazhab kamu. Inilah juga yang kamu lakukan kepada nas-nas al-Sunnah. Jika kamu dapati satu hadith yang sahih bersesuaian dengan mazhab kamu, kamu menerimanya. Kamu kata “kami ada sabda Nabi s.a.w. begini dan begitu”. Jika kamu dapati seratus atau lebih hadith sahih yang berbeza dengan mazhab kamu, kamu tidak pandang kepadanya, walaupun satu hadith..” .

Maka ada sesetengah individu dalam jamaah tertentu menentang slogan kembali kepada al-Quran dan al-Sunnah dalam ibadah khususiah, dan mereka juga membantah penentangan terhadap unsur syirik, tahyul, khurafat dan kebodohan dalam cara beragama, atas alasan ia menyebabkan perpecahan umat. Walaupun mereka dalam masa yang sama sanggup berbalahan sesama umat ketika berkempen kepada soal-soal ekonomi, atau politik yang mereka sifatkan sebagai lebih islamik. Mereka menghalalkan untuk mereka dan mengharamkan untuk orang lain. Apakah ibadah khususiah, akidah dan kejelasan fikrah itu lebih lekeh dari ekonomi dan politik gagasan mereka?!!

Sikap hizbiyyah juga menjadikan seseorang individu membutakan mata ketika melihat kesalahan kelompoknya dan berkeras menghukum jika perkara yang sama dilakukan oleh kelompok lain. Ini jelas dalam sikap kelompok yang menghukum sebahagian masalah sebagai masalah khilafiyyah tetapi dalam masa yang sama dia membantah pihak yang berbeza dengannya.

Hizbiyyah ini menjadikan seseorang taksub kepada jamaah sehingga tidak mahu menilai sesuatu keputusan yang dikeluarkan oleh jamaahnya, betul atau salah dengan nas-nas agama. Hanya bersandarkan falsafah ‘keputusan jamaah’ atau ‘keputusan syura’ , sekalipun menyanggahi nas, diterima juga.

Ini sikap hizbiyyah atau ‘asabiyyah yang dicela. Di sebut dalam hadith:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ مَنْ خَرَجَ مِنَ الطَّاعَةِ وَفَارَقَ الْجَمَاعَةَ فَمَاتَ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً وَمَنْ قَاتَلَ تَحْتَ رَايَةٍ عِمِيَّةٍ يَغْضَبُ لِعَصَبَةٍ أَوْ يَدْعُو إِلَى عَصَبَةٍ أَوْ يَنْصُرُ عَصَبَةً فَقُتِلَ فَقِتْلَةٌ جَاهِلِيَّةٌ ُ

(maksudnya) Sesiapa keluar daripada ketaatan (terhadap pemerintah) dan memisahkan diri daripada al-jama‘ah lalu dia mati, maka dia mati jahiliyyah. Sesiapa yang berperang di bawah rayah ‘immiyyah (bendera kebutaan) dan menyeru kepada ‘asabiyyah atau marah kerana ‘asabiyyah maka kematiannya adalah jahiliyyah.

Kata al-Sindi (meninggal 1138H) dalam mensyarahkan hadith-hadith Sunan Ibn Majah: “Lafaz رَايَةٍ عِمِّيَّةٍ (bendera kebutaan) ialah kiasan kepada suatu puak yang berhimpun atas suatu perkara yang tidak diketahui sama ada benar atau batil” .

Dalam riwayat Abu Daud:
عَنْ جُبَيْرِ بْنِ مُطْعِمٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ عَلَى عَصَبِيَّة ٍ
Daripada Jubair bin Mut‘im: Bahawa RasululLah s.a.w bersabda: “Bukan di kalangan kami sesiapa yang menyeru kepada ‘asabiyyah, bukan sesiapa yang berperang atas ‘asabiyyah, dan bukan di kalangan kami sesiapa yang mati atas ‘asabiyyah.

Dalam menjelaskan maksud ‘asabiyyah, Rasulullah s.a.w pernah ditanya oleh Wathilah bin al-Asqa’:
يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْعَصَبِيَّةُ قَالَ أَنْ تُعِينَ قَوْمَكَ عَلَى الظُّلْم ِ
(maksudnya): Wahai RasululLah! Apakah al-‘asabiyyat? Sabda baginda: “Kamu menolong kaummu atas kezaliman”

Maka sikap hizbiyyah akan menjadikan seseorang memandang lekeh atau cacat individu yang tidak terlibat dengan jamaah atau organisasi yang dia sertai. Dia akan menganggap tidak mencukupi syarat perjuangan. Sekalipun individu berkenaan kelihatan telah melaksanakan tanggungjawab dan tuntutan Islam. Sikap hizbiyyah melebelkannya sebagai ‘wala tidak jelas’, tidak berani berjuang, ada kepentingan dan seumpamanya.

Firman Allah:
(maksudnya) 10. Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat. 11. Wahai orang-orang yang beriman! janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. dan (ingatlah), sesiapa Yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.

Sikap inilah yang menyelewengkan banyak pihak dari berdakwah kepada inti al-Quran dan al-Sunnah, bertukar menjadi dakwah menyertai jamaah. Golongan yang terkena angin hizbiyyah sukar menerima amal islami yang tidak di bawah arahan jamaahnya. Inilah yang telah menyebabkan sekian lama organisasi-organisasi Islam berbalah merebut mad’u atau kerusi pilihanraya kampus. Padahal jika difikirkan secara lurus, apa perlunya kita berebut mad’u?! Tidakkah jika sudah ada yang berdakwah maka tugasan kita menjadi ringan?! Tidakkah jika sudah ada yang ingin memikul amanah, maka kita lebih selamat. Apa yang penting adalah misi dakwah iaitu kembalinya umat kepada Islam yang tulen, tanpa mengambil pusing siapa pun yang melaksanakannya. Kata al-Nawawi (meninggal 676H): “Sesungguhnya al-Amr bi al-Ma’ruf Dan al-Nahy ‘an al-Munkar adalah fardu kifayah. Jika dilaksanakan oleh sebahagian manusia, gugur kesalahan dari yang lain. Jika semua meninggalkannya, maka berdosalah setiap yang mampu melakukannya dengan tanpa sebarang keuzuran dan ketakutan. Kemudian, ia mungkin menjadi fardu ain ke atas seseorang. Ini seperti di tempat yang tiada siapa yang tahu melainkan dia, atau tiada siapa yang mampu mencegahnya melainkan dia. Seperti seseorang yang melihat isteri atau anaknya atau hambanya melakukan munkar atau mengurangi makruf” .

Namun sikap hizbiyyah menjadikan sebahagian manusia lebih mementingkan lebel dan jenama kumpulan lebih dari isi kandungan seruan Islam yang dibawa. Tahap ukhuwwah islamiyyah diukur dengan jenama berkenaan, apabila berbeza jemaah maka berbezalah tahap ukhuwwah. Sehingga ada yang bermasam muka kerana berbeza jamaah atau kumpulan.

Bah hingga ada yang sanggup menyelewengkan maksud hadith:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ مَنْ خَرَجَ مِنَ الطَّاعَةِ وَفَارَقَ الْجَمَاعَةَ فَمَاتَ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً
“Sesiapa yang keluar dari ketaatan, dan memisahkan diri dari jamaah, mati dalam jahiliyyah”

juga hadith-hadith yang menunjukkan mereka yang meninggalkan jamaah diperangi, dihukum menanggalkan Islam dan seumpamanya, lantas mereka merasakan jamaah yang dimaksudkan dalam hadith-hadith tersebut ialah jamaah mereka lalu mereka berfikir negatif terhadap sesiapa yang bukan ahli mereka.

Dukacita golongan ini tidak membawa ulasan para ulama terhadap maksud sebenar jamaah yang terkandung dalam hadith-hadith tersebut. Maka, atas ketaksuban kumpulan atau aliran perkataan jamaah ini telah disalahgunakan. Saya bersetuju dengan perkataan tokoh al-Ikhwan al-Muslimin, Jordan, iaitu Dr. Muhammad ‘Abd al-Qadir Abu Faris dalam bukunya Mafahim Islamiyyah. Kata beliau: “Sesungguhnya istilah Jamaah al-Muslimin adalah istilah islami. Rasulullah s.a.w telah menggunakannya. Ia termaktub dalam kitab-kitab hadith dan sunnah. Para penghurai hadith membincangkannya. Ulama dan fuqaha muslimin menggunakan istilah ini sejak dahulu dengan penggunaan yang teliti. Istilah ini masih disebut oleh kebanyakan ulama semasa dan para pendakwah yang beramal. Ia masih dibincangkan dalam buku-buku ulama kurun kedua puluh. Bahkan, kadang-kala ia dibincangkan oleh orang yang kurang bekalan fekahnya. Dari kalangan mereka yang tidak berkemampuan memahami agama dan tidak mengambil berat menuntut dan memperolehi ilmu syarak tergopoh gapah menggunakan istilah ini secara salah. Tujuannya untuk mencapai natijah yang mereka kehendaki iaitu menganggap diri mereka ialah jamaah yang syar’I, sementara jamaah-jamaah lain dipertikaikan kesyar’iannya dan perlu ditentang…sebenarnya, maksud ‘jamaah al-muslimin’yang diperkatakan oleh al-Sunnah ialah jamaah yang .beriman dengan Islam sebagai akidah, syariat, peraturan hidup dan mengakui hukum-hakamnya. Ia melaksanakan syariat ALLAH dalam kehidupan. Memiliki kekuasaan politik yang berasingan. Ia dipimpin oleh khalifah yang menjaga agama dan mentadbir dunia dengan agama. Ini semua berlaku apabila muslimin memiliki daulah islamiyyah yang menghimpunkan dan menyatukan mereka. Ditegakkan dalamnya hukum-hukum Islam. Maka, istilah ‘jamaah al-muslimin’ di sini bermaksud masyarakat Islami yang dipimpin oleh hukum Islam dan terbentuk semua badan kekuasaannya di atas petunjuk al-Quran dan al-Sunnah…adapun sekiranya tiada daulah islamiyyah yang menyatupadukan orang Islam…tidak mungkin mana-mana jamaah mendakwa dirinya sebagai jamaah al-muslimin. Samada mereka itu Ikhwan, atau tabligh, atau salafiyyah, atau sufiah, atau jamaat islami Pakistan dan selainnya. Ini kerana dakwaan tersebut bererti menghukum gerakan-gerakan lain sebagai murtad atau sesat atau kufur, dan menuduh mereka dengan jenayah yang memboleh dijatuhkan hukuman yang keras..” .

Maka, arus tajdid menyeru agar dipecahkan benteng-benteng hizbiyyah ini dan mengukurkan muslim dengan kadar pegangan serta fikrahnya dalam memahami al-Quran dan al-Sunnah tanpa mengira dari mana organisasi atau jamaah pun dia. Arus tajdid menyeru semua pihak berpegang kepada fikrah sahihah lebih utama dari jamaah. Seseorang boleh memilih mana-mana jamaah selagi tidak menyanggahi al-Kitab dan al-Sunnah. Jamaah hanyalah alat, bukan matlamat. Bahkan seseorang mungkin sahaja untuk tidak menyertai mana-mana jamaah berdaftar, sebaliknya bersama kaum muslimin secara keseluruhan, tolong-menolong dalam urusan agama. Penyertaan ke dalam mana-mana jamaah hanya soal ijtihad. Tiada sebarang dalil sarih tentang kewajipan menyertai jamaah tertentu. Entah berapa ramai para ulama besar pada zaman ini pun, tidak menyertai mana-mana jamaah. Namun sumbangan mereka lebih besar dari sebarang jamaah dan umat berada di balakang mereka.

Mungkin ada benarnya rumusan seorang penulis Syria, al-Buti yang menulis tentang الفرق بين الحركة الإسلامية والدعوة إلى الله (Perbezaan antara gerakan Islam dan dakwah kepada ALLAH), antaranya beliau menyebut: “sesungguhnya dakwah yang difahami dan diamalkan oleh kebanyakan jemaah islamiah hari ini tidak lebih dari sekadar aktiviti yang berkisar sekadar anggota kumpulan mereka semata” .

Seruan Tajdid

Arus Tajdid mengajak penyertaan saudara-saudari ke dalam satu gerak kerja yang lebih besar daripada sebarang jamaah dan organisasi. Penyertaan ke dalam arus ini tidak menuntut untuk saudara-saudari meninggalkan jamaah atau organisasi yang telah disertai. Saudara-saudari boleh kekal dalam organisasi masing-masing, dengan syarat organisasi itu tidak menyanggahi al-Quran dan al-Sunnah, serta saudara-saudari pula bekerja ke tajdid dan islah, PEMBAHARUAN DAN PEMBAIKIAN.

Pembaharuan itu ialah dengan kembali melihat keserasian segala pegangan dan amalan Islam berdasarkan fakta al-Quran dan al-Sunnah, lantas mengeluarkan umat dari daerah kejumudan, agama rekaan, khurafat, kebodohan fikiran dan kesempitan mazhab dan hukum kepada kemudahan dan keluasannya. Ini bersesuaian dengan ruh Islam tulen dan tuntutan zaman. Seru atau dakwah setiap muslim ke arah ini di mana sahaja saudara-saudari berada. Tidak menjadi syarat menyertai aliran tajdid berdaftar atau berkenalan dengan mereka yang aktif. Fahami fikrah tajdid, dan serulah kepadanya di mana sahaja saudara berada.

Ini selaras dengan tanggungjawab yang al-Rasul letakkan di atas bahu golongan terpilih, dengan sabda baginda:
يَحْمِلُ هَذَا الْعِلمَ مِنْ كُلِّ خَلَفٍ عُدُوْلُه: يَنْفَوْنَ عَنْهُ تَحْرِيْفَ الْغَالِيْنَ، وَانْتِحَالَ الْمُبْطِلِيْنَ، وَتَأْوِيْلَ الْجَاهِلِيْنَ
Maksudnya:Sentiasa membawa ilmu ini mereka yang adil dari para penyambung (dari setiap generasi). Mereka menafikan (menentang) penyelewengan golongan yang melampaui batas, dakwaan bohong golongan yang bathil (sesat) dan takwilan golongan jahil.
Inilah tiga tanggungjawab tajdid dan islah yang mesti dipikul dalam usaha kembali membawa Islam yang tulen dan tepat. Arus Tajdid mengajak saudara-saudari menyokong usaha ini. Al-Syeikh Nasir al-Din al-Albani r.h pernah menyebut: “Bilamana menjadi sesuatu yang putus bahawa “Sesungguhnya al-Din di sisi Allah ialah Islam”, maka sesungguhnya tidak mungkin dapat difahami apa yang dikehendaki Allah melainkan dengan perantaraan RasululLah. Sesungguhnya tiada jalan kita sampai kepada baginda melainkan melalui pengetahuan mengenai sunnah baginda. Pula tiada jalan kepada sunnah baginda melainkan dengan ilmu hadith. Justeru itu menjadi kewajipan ke atas kaum muslimin, samada pemerintah atau rakyat, pendakwah atau yang didakwah, beriman bersama kita bahawa tiada jalan terlaksananya apa yang kita seru kepadanya iaitu perlaksanaan keadilan dan keamanan, menegakkan hukum Allah di atas muka bumi kecuali dengan berdakwah kepada sunnah dan mengamalkannya, juga mentarbiah kaum muslimin dengannya. Bukan dengan hukum-hakam dunia, undang-undang ciptaan manusia, pandangan-pandangan individu dan pegangan-pegangan kepartian. Itu semua menjadikan umat semakin berpecah dan jauh dari matlamat yang dituju” .

Semoga ALLAH merahmati kita dan membantu usah ini. Pengerusi dan hadirin terima kasih atas kesudian menyertai.

#Copy & Paste from:
http://drmaza.com/home/?p=65

Thursday, 2 April 2015

Inspirasi 4 Tahun Dr Zawavi... Usia bukan Penghalang.

4 tahun belajar di Mesir.
4 tahun tidak pernah pulang ke Malaysia,
4 tahun tidak pernah berjumpa ibu ayah,
4 tahun tidak pernah menghubungi ibu ayah.

Semuanya kerana kesusahan kewangan. Namun itu tidak menghalang beliau untuk terus menghabiskan belajar Degree dalam bidang Syariah di Universiti Al-Azhar Mesir.

Setelah hampir setahun beliau kembali di Malaysia. Beliau telah berkhidmat dgn KIPSAS sbgi pensyarah.

Kemudian beliau menyambung lagi pelajaran di peringkat Master dan Kemudian Doktor Falsafah. Kemudian, Ketika di usia 39 Tahun barulah beliau berjaya menamatkan PHD.

Begitulah pengorbanan beliau  di dalam menuntut ilmu.
+pengorbanan usia belajar
+pengorbanan berhutang untuk belajar.
+pengorbanan meninggalkan Tanah air dan keluarga utk belajar.

Beliau itu adalah Ustaz Dr Zawavi B Zainal Abidin, Bekas Naib Presiden Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah.

#Respect

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ini untaian nasihat & perkongsian Dr Zawavi semasa Ceramah Motivasi minggu Exam kpd Mahasiswa2 KIPSAS pada 2 April 2015.

Terima kasih kpd #Akhi Mustaqim kerana cuba untuk merekodkan maklumat kandungan ceramah itu;(Kandungan dibawah adalah di Copy Paste oleh Penulis drpd wasup Mustaqim)

6 Perkara dlm menuntut ilmu-Pesan Imam Al Ghazali

1)Kecerdasan

2)Antusias(Terhadap Ilmu

3)Ijtihad(Kesungguhan/Usaha)

4)Harta(Bekal/duit)

5)Bergaul dgn guru

6) Waktu yg panjang

Pesan Hukamak

Sapa nak ketinggian,kejayaan mestilah bangun malam(study,siapkan assingment)

bersabar didalam menuntut ilmu

Dari Yahya Bin Abi Katsir rahimahullah

"ilmu tidak lah didapatkan dgn jasad yg santai"

Diriwayatkan oleh Muslim

Pesan Luqman al Hakim

Tuntutlah ilmu disaat kami miskin,ia akan menjual hartamu,disaat kamu kaya,ia akan menjadi perhiasanmu.

 Ibu Bapa dan Keluarga sebagai pencetus Kecemerlangan

 "Sesiapa yg menempuh satu jalan utk menuntut ilmu,maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga"

[H.R Muslim]

Semua ibubapa inginkan kejayaan bg anak anaknya

Semua ibubapa berupaya menjadikan anak mereka berjaya

Ibubapa mempunyai kedudukan yg istimewa disisi Allah SWT

Anak ialah amanah atau pertaruhan yg Allah amanahkan kpd ibu bapa utk mjaga dan memelihara

Faktor Kejayaan

1)Keluarga

2)Pengurusan Masa yg betul

3)Fokus

4)Model ikutan

5)Harapan dan Cita cita

6)Saranan yg positif

7)Rakan yang berjaya

8)Fokus

Renungan

Saidina Ali Bin Abi Talib berkata"Ilmu itu lebih baik drpd harta.Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta.Ilmu itu penghukum(hakim) dan harta terhukum.Harta itu kurang apabila dibelanjakan dan ilmu bertambah bila dibelanjakan.

Ilmu itu teman dikala kesunyian

 Adab pelajar bersama Guru

1) Hormatlah guru dan jagalah adab

2) Duduk dihadapannya dengan beradab,jgn belunjur kaki kepada guru

Adakah aku terlambat?

1)Dekatkan diri pada Allah

2)Pastikan layak menduduki peperiksaan

3)Benar benar fokus-lupakan hiburan

4)Baiki Markah-Bertemu Guru

5)Memohon restu dari ibu bapa

6)Jaga Kesihatan

Wednesday, 1 April 2015

Relax Brother. Jangan marah-marah.

Kau Jahil, Kau Masuk Neraka, kau munafik, Kau ahli maksiat, Ini haram, Kau jahat, Kau tak de otak, Kau sesat, Ini Bid'ah.
Sounds familiar?
~~~~~~~~~~~~~~~
NASIHAT BUAT DA'IE
Kita nak ajak orang beli & berminat dgn produk kita,
Tapi kita maki hamun dia, perli dia, kutuk dia, hentam dia, paksa dia.
Gerenti dia tak minat nak beli produk kita, Gerenti dia lari terus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sedikit Nasihat kpd Da'ie, individu yg terlibat secara langsung dgn POLITIK dan sbginya.
Kita nak ajak orang kpd Islam,
Tapi kita duk menghukum ummah, Kutuk dia, perli dia, maki dia, hentam dia,
Agak2nya Mad'u tu berminat n selesa tak dgn Ajakan kita yg bersifat menghukum tadi tu?
silap2, Mungkin pada awalnya, Mad'u tu baru mula nak berminat pada Islam, Tapi disebabkan akhlak kita, Mereka lari jauh drpd Islam.
Memanglah, Bila Kita tengok orang dlm keadaan JAHILIYAH, Kita rasa nak marah n geram.
Tapi, letak pandangan kasih-sayang  pada mereka. Cuba utk bina hubungan dgn Mad'u dulu. Dah rapat, kita tunjukkan akhlak yg baik, tarbiyah Akidahnya, then boleh masuk teguran2 ug membina.
Lambat akhi cara mcm tu.
Memang lambat, perlukan kesabaran.
Tak perlu gopoh, slow2.
Kalau putus asa dlm berdakwah,
Tu rasa nak marah ummah, Nak angkat senjata nak ubah suasana.
Kata Hukama:
#Kita bukan penghukum, Tapi kita Pendakwah.
#Kita akan Perangi Manusia dgn senjata kasih sayang.
#Jauhi fahaman Ekstrimis.
#Islam Rahmat utk semua, Bukan utk pihak tertentu sahaja.
Maaf jika Ada yg terasa. Muhasabah utk Saya juga sebenarnya.
Sebap dulu pun saya pernah ada sikit sikap mcm tu, menjauhi orang yang 'hu ha hu ha ni' dan banyak menghukum dan menegur direct mereka ni.
#Jom Pelajari Pendekatan Dakwah lagi.
#Sebarkan Kebahagiaan dan Senyuman.
WALLAHUALAM.

Tuesday, 31 March 2015

ISIL bukan perjuangan sebenar Agama

Antara medium Kumpulan ISIL/ IS di Malaysia cuba utk merekrut dan mempengaruhi pemuda dan pemudi yg bersemangat mahukan agama adalah melalui FB dan internet.

Hati2 dgn seruan 'jihad' mereka. 
Rujuklah dgn Ulama2 Muktabar yang di iktiraf yang berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah.

Perkara penting utk memahami ajaran agama Islam yg sebenar adalah dengan teruskan mendalamai belajar Agama.

Sasaran ISIL adlh utk menarik golongan yg kurang ilmu Agamanya.

Pesankan kpd sahabat dan saudara

WALLAHUALAM.


Saturday, 28 March 2015

Ustaz bertopi koboi. Itulah Xifu Naser

Ustaz bertopi koboi je, Tetapi Luas dakwahnya.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hari ini 28.3.15, Penulis berkesempatan mendengar Ceramah Xifu Naser di dalam siri jelajah Kuantan. 

Tadi, Semasa berceramah Kuliah Maghrib, dia hanya Pakai Topi Koboi je . Huhu. Sempoi.

Kiranya, Penulis First time tengok Penceramah Kuliah mcm ni Kat Masjid.

Itulah Xifu Naser, Pensyarah Uiam PJ, Tokoh Pendakwah Perak 2014, Penasihat Biro Dakwah MURSHID. Anak kpd Bekas Menteri Sarawak Abd Rahman Yaakob.

#Jangan mudah nilai dan menghukum org lain secara luaran.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Rupanya. Ada sejarah kenapa Xifu Naser(Tokoh Pendakwah Perak 2014) sentiasa memakai TOPI KOBOI di kepalanya.

Setelah selesai kuliah Maghrib tadi(28 3.15) Xifu Naser di Masjid Jaya Gading, Kuantan, salah seorang Pak Cik di Masjid itu bersalaman dan berseloroh dgn Penceramah yang memakai TOPI KOBOI ketika memberikan  ceramah(xifu).

Pak cik: " Boleh kita tukar, Saya pakai Topi awak. Awak pakai kopiah saya.

xifu: reaksinya tersenyum mesra. Dan berkata " topi ini milik ayah saya" (Arwah Tun Rahman Yaakob, Mantan ketua Menteri Sarawak, Juga Tokoh Pendakwah Sarawak)
" saya sayangkannya" "Saya pakai topi ini, saya teringat ayah"
~~~~~~~~~~~~~~

Barangkali, apabila Xifu memakai topi milik arwah ayahnya itu, akan membuatkannya semangat utk meneruskan dan menyambung LEGASI Dakwah Ayahnya...

Baca juga utk mengenali jasa Arwah Ayahandanya dlm dakwah, di link: http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=854140

Baca juga biodata Xifu Naser di link:
https://xifunaser.wordpress.com/biodata/
~~~~~~~~~~~~~~~~

Kisah Topi Koboi tu, dah macam cerita anime One Piece je,budak topi jerami. Huhu.