Friday, 31 March 2017

Nilai Masa Disisi Ulama

[JUMLAH HELAIAN MUKA SURAT BACAAN BUKU KITA SEUMUR HIDUP vs JUMLAH BUKU KARANGAN ULAMA TERDAHULU SEPANJANG HIDUPNYA]

Imam Ibnu Taimiyah wafat pada tahun 728 hijrah dengan berbekalkan umur selama 75 tahun, beliau mampu menghasilkan ratusan jilid kitab. Imam al-Zahabi mengatakan bahawa karya penulisan Imam Ibnu Taimiyah mencecah sebanyak 500 buah jilid buku.

Manakala menurut Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah mengatakan Imam Ibnu Jarir meninggal dunia dengan mewariskan hampir 350 ribu lembaran-lembaran ilmu.

Menurut Al-Hafiz Al-Suyuti mengatakan bahawa Ibnu Syahin telah menulis sebanyak 330 buah karya dalam pelbagai disiplin ilmu seperti tafsir sebanyak 1000 juzuk dan hadith sebanyak 1500 juzuk.

*rujukan: Dan banyak lagi kisah-kisah menakjubkan para ulama didalam buku Qimmatuzzaman 'Indalulamak karangan Syeikh Abd Fattah Abu Ghuddah.

Berapa helai muka surat buku kita baca setahun?

Kita tidak akan mampu menulis ratusan kitab seperti mereka, tetapi alangkah ruginya seumur hidup kita jika tidak ingin membaca helaian-helaian buku-buku yang ada disekitar kita.

Semoga Allah memberi kekuatan buat penulis dan kita untuk melazimi menuntut ilmu syarie dan mencintai ilmu peninggalan Nabi SAW dan huraian ilmu oleh para ulama.

Wednesday, 29 March 2017

Tidak Terlewat

SubhanAllah, Allahuakbar. Terlampau banyak kisah para penuntut ilmu syarie zaman dahulu yang mula bersungguh menuntut ilmu syarie diusia yang lewat (tidak diusia waktu muda). Janganlah berputus asa jika usia kita 30, 40, 50, 60 tahun tetapi masih tidak mengenal huruf Al-Quran, masih jahil ilmu fardhu ain, masih tidak memahami maksud Al-Quran berbahasa arab. Belajarlah bermula saat kita diketui hati Allah untuk menerima hidayah dan menyesali sisa-sisa baki usia yang dilalaikan sebelum ini.

Imam Abu Hanifah pendiri mazhab Hanafi dikisahkan bahawa beliau mula bersungguh mendalami ilmu agama disaat usia 30 tahun.

Syeikh Fudhail Bin Iyadh ilmuwan salafusoleh dikisahkan merupakan seorang perompak pada zaman remajanya, dan mendapat hidayah untuk bertaubat serta mendalami ilmu agama.

Dan banyak lagi kisah-kisah yang boleh memberi inspirasi. Hidayah milik Allah, sejahat dan seteruk mana pun manusia, masih ada peluang untuk bertaubat dan menjadi insan yang lebih baik.

#PelajariStepByStep

Perkembangan Ilmu & Kegigihan Penuntut Ilmu Terdahulu

Perkembangan tekonologi & ilmu, keluasan wasail ilmu zaman kini.

Syaikh Abdul Razzaq Al-Badr berkata: "jika orang dahulu mengatakan orang alim telah meninggal dunia tetapi mereka masih meninggalkan kitab-kitab karangannya. Maka di zaman kita sekarang ini, orang alim telah meninggal dunia, tetapi masih ada suaranya (ceramah-ceramah). Banyak ulama-ulama yang sudah meninggal akan tetapi suaranya, ilmunya terakam dan masih ada."

Para penuntut ilmu dahulu terpaksa merantau jauh beribu-ribu kilometer merentas benua untuk mencari guru dan ilmu. Kadang-kadang mereka hanya mahu mendapatkan satu atau dua hadith Nabi SAW, mereka sanggup jual kitab-kitab dan habis wang untuk dijadikan belanja perjalanan mereka  merentasi sempadan wilayah.

Zaman dahulu tidak seperti zaman kini, hadith-hadith Nabi SAW sudah boleh didapati dan disemak statusnya hanya di hujung jari walau dimana berada. Ilmu, guru, kitab sangat mudah dicari di sekeliling kita.

Zaman dahulu penuntut ilmu hanya berjalan kaki dan menaiki unta untuk bergerak mencari ilmu yang mungkin memakan masa berbulan-bulan pengembaraannya. Tidak seperti sekarang, sudah ada kapal terbang, kereta api, bas, kereta, motor yang memudahkan mengembara ke semua tempat dengan waktu yang pantas.

Walau zaman sudah berbeza, meluas manhaj mendapatkan ilmu, namun matlamat penuntut ilmu kini tetap sama dengan matlamat penuntut ilmu terdahulu.

Tidak dapat disangkal, kegigihan dan keikhlasan penuntut ilmu terdahulu sangat berkualiti berbanding kita hari ini.

Mereka dapat menangis semasa mendengar bacaan hadith dan ilmu syarie didalam majlis bersama guru, hari ini kita dapat makan biskut ketika mendengar bacaan hadith atau ilmu syarie dihadapan komputer. Tak tertanding kita dengan mereka. Keberkatan masa dan ilmu mereka jauh beza dengan kita.

SubhanAllah. Alhamdulillah. Semoga dirahmati Allah kegigihan usaha para penuntut terdahulu. Jika bukan kerana kegigihan, pengorbanan, semangat, keikhlasan, perjuangan, kesungguhan dan kerajinan mereka, tidak mungkin kita hari ini dapat menikmati hasil-hasil perkembangan ilmu yang diusahakan mereka dahulu.

*Manhaj Talaqqi secara berhadapan merupakan jalan penuntut ilmu terdahulu (jalan terbaik sepanjang zaman)

*Kesibukan manusia zaman kini menjadikan beberapa alternatif atau wasail untuk mendapatkan ilmu melalui radio, TV, internet, CD, tanpa mengenepikan jalan terbaik belajar berhadapan dengan guru.

#UlamaPewarisNabi
#SayangiUlama
#AhliSunnahWalJamaah
#AlQuranDanAsSunnahPetunjukSepanjangZaman
#JauhiAjaranSesatDanIdeologiSesatModenDanEkstrimisDalamAgama
#JadilahPenuntutIlmuWalaupunSibuk

Monday, 27 March 2017

Jikalau Tersasar

Jikalau malaikat sudah mencatat amalan-amalan kebaikan kita dari sekecil-kecil perkara sehingga sebesar-besar perkara, tidak perlu lagi kita disibukkan diri membuang masa mencatat amalan-amalan kebaikan kita di laman Facebook dan laman-laman sosial. Untuk menjaga hati daripada risiko berbolak balik antara riak dan ikhlas dalam beramal.

Jikalau Allah sudah mengiktiraf sumbangan, kebaikan, amalan soleh dan jasa kita, tidak perlu lagi membuang masa mempamerkannya di laman Facebook untuk meraih pengiktirafan manusia.

Jikalau sudah mengadu pada Allah, tidak perlu lagi membuang masa menulis rasa kesedihan dan kekecewaan di laman Facebook.

Jikalau kita sudah memohon keampunan dan taubat daripada Allah, tidak perlu lagi membuang masa menulis dosa-dosa lampau kita dilaman Facebook.

Jikalau kita merasakan diri sudah hebat, luangkanlah sebahagian masa untuk mengkritik kelemahan-kelemahan diri kita berbanding banyak memperlekeh orang lain.

Jikalau kita merasa tertekan (stress) dan banyaknya dosa, luangkanlah masa untuk beristighfar, bertaubat dan memperbaiki amal soleh.

Jikalau kita merasa hati tidak tenang dan serabut, banyakkan bersangka baik serta menjauhkan diri dari tabiat mengumpat, hasad dengki dan bersangka buruk terhadap yang lain.

Jikalau kita mula merasai keindahan Islam dan kehebatan Allah SWT, luangkanlah sebahagian masa untuk berkongsikannya buat manfaat ramai.

*kredit kepada video-video tazkirah Dr Abdul Basit Abdurrahman atas peringatan berkaitan

Friday, 24 March 2017

Poster Pengenalan ilmu hadith


Untuk versi yang lebih jelas, boleh muat turun di link dibawah ini:-

https://drive.google.com/folderview?id=0B6se1nLlNJaRaDNnRjdQSlNJT28

kongsi-kongsikan poster ini kepada yang lain. Semoga ada manfaatnya.

Wednesday, 22 March 2017

Watak Abdullah Bin Saba'

Kalau pada zaman Sahabat, Abdullah Bin Saba' berjaya melaga-lagakan umat Islam supaya bersangka buruk sesama sendiri tanpa ada usul periksa. Sehinggakan Abdullah Bin saba' menjadi batu api supaya umat Islam menjadi EKSTRIM untuk berperang sesama sendiri dan membunuh.

Setiap zaman ada watak Abdullah Bin Saba' yang merancang melaga-laga dan menjadi batu api menyemarakkan pergaduhan antara dua kelompok Muslim yang mempunyai perbezaan pandangan dalam sesuatu perkara. Watak Abdullah Bin Saba' ini sangat kreatif dalam merancang dan tidak putus asa menjatuhkan dan memecah belahkan Muslim dari dalam.

Sejarah menjadi iktibar buat generasi-generasi kemudiannya.

Berbeza pandangan itu tidak dapat dielakkan, tetapi bagaimana Muslim dapat menguruskan segala perbezaan antara mereka dengan baik dan berhikmah, ini semua soal hati.

Jangan terburu-buru, cepat melatah dan beremosi apabila menerima sesuatu berita atau isu tanpa usul periksa terperinci. Jika tidak, mungkin kitalah mangsa yang mudah terperangkap dalam "GAME BATU API" si Abdullah Bin Saba' yang mempunyai ciri-ciri seperti dibawah.

CIRI-CIRI WATAK ABDULLAH BIN SABA':-
1)Gemar melaga-lagakan antara manusia dan menjadi batu api
2)Menaburkan fitnah dan kebencian untuk memporak perandakan yang lain
3)Memprovokasi, memainkan sesuatu sentimen untuk membangkitkan api kemarahan kepada yang lain
4)Mengumpul pengikut dan mengumpul kelompok manusia yang ada masalah hati supaya menjadi FIGHTER/ Pejuang kepada matlamatnya (Dia hanya berada dibelakang dan berselindung)
5)Mempunyai masalah hati yang kronik.

*Mungkin hari ini, Watak Abdullah Bin Saba' sudah berkembang berada dimana-mana
sahaja, tanpa mengira kategori kumpulannya.
*Elakkan juga cepat menuduh orang lain munafik, sebaliknya lebih elok kita muhasabah dan check diri kita sendiri supaya dijauhkan drpd ciri² watak Abdullah Bin Saba'

jejakKhairaUmmah.blogspot.com

Friday, 17 March 2017

Tawadhuk & Adab Ulama

CARA IMAM AHMAD  MENJAWAB APABILA DITANYA BERKENAAN ISU-ISU YANG BELIAU TIDAK MEMBERI JAWAPAN PADANYA

Apabila sesuatu isu dikemukakan kepada beliau, dan beliau tidak mampu menjawab secara sempurna dan segera maka beliau akan menjawab dengan  jawaban berikut:

( ﻻ‌ ﺃﺩﺭﻱ )
SAYA TIDAK TAHU
( ﻣﺎ ﺃﺩﺭﻱ )
SAYA TIDAK TAHU
( ﻟﺴﺖ ﺃﺩﺭﻱ )
SAYA TIDAK TAHU
( ﻻ‌ ﺃﺩﺭﻱ ﻣﺎ ﻫﻮ )
SAYA TIDAK MENGETAHUI APA YANG SEBENARNYA
( ﻻ‌ ﺃﻋﻠﻢ )
SAYA TIDAK TAHU

( ﻣﺎ ﺃﻋﻠﻢ )
SAYA TIDAK TAHU

( ﻟﺴﺖ ﺃﻋﻠﻢ )
SAYA TIDAK TAHU

( ﻣﺎ ﺳﻤﻌﺖ )
SAYA BELUM PERNAH MENDENGAR MASALAH INI
( ﻟﻢ ﺃﺳﻤﻊ ﻓﻴﻪ ﺷﻴﺌﺎً )
BELUM PERNAH SAYA TERDENGAR  SESUATU PUN BERKENAAN MASALAH INI.
( ﻟﻢ ﺃﺳﻤﻊ ﻓﻴﻪ ﺑﺸﻲﺀ )
BELUM PERNAH SAYA TERDENGAR  SESUATU PUN BERKENAAN MASALAH INI.

( ﻣﺎ ﺳﻤﻌﺖ ﺑﻪ )
SAYA BELUM PERNAH MENDENGAR MASALAH INI

( ﺩﻋﻚ ﺃﻭ ﺩﻋﻨﺎ ﻣﻦ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﻤﺴﺎﺋﻞ )
TUNGGU DULU,
(ﻻ‌ أﺟﺘﺮﻱﺀ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻔﺘﻮﻯ ﻓﻴﻬﺎ)
SAYA TIDAK BERANI MEMBERI FATWA DALAM MASALAH INI
( ﻟﺴﺖ ﺃﻓﺘﻲ ﺑﻪ )
AKU TIDAK MAMPU MEMBERI PANDANGAN BERKENAAN MASALAH INI.
( ﻻ‌ ﺃﻓﺘﻲ ﻓﻴﻬﺎ )
AKU TIDAK MAMPU MEMBERI PANDANGAN BERKENAAN MASALAH INI.

( ﻻ‌ ﺃﺟﻴﺐ ﻓﻴﻬﺎ )
AKU TIDAK MAMPU MENJAWAB BERKENAANNYA
( ﻟﻴﺲ ﻋﻨﺪﻱ ﺟﻮﺍﺏ )
AKU TIDAK MEMPUNYAI JAWAPAN
( ﺳﻞ ﻏﻴﺮﻱ )
TANYALAH ORANG LAIN
( ﺳﻞ ﺍﻟﻌﻠﻤﺎﺀ )
TANYALAH ULAMAK LAIN
( ﺃﺗﻬﻴﺐ ﺍﻟﻘﻮﻝ ﻓﻴﻪ )
AKU TIDAK BERANI UNTUK MEMBERI PENDAPAT BERKENAAN MASALAH INI
( ﺃﻓﺰﻉ ﻣﻨﻪ )
AKU TAKUT UNTUK MEMBERI PENDAPAT BERKENAAN MASALAH INI
( ﺃﺳﺘﻮﺣﺶ ﻣﻨﻪ )
AKU TIDAK SELESA UNTUK MEMBERI JAWAPAN
( ﺃﺟﺒﻦ ﻋﻨﻪ )
AKU GERUN UNTUK MEMBERI PENDAPAT
( ﻣﺴﺄﻟﺔ ﻣﺸﺘﺒﻬﺔ )
ISU YANG MENGELIRUKAN
( ﻣﺴﺄﻟﺔ ﺩﻗﻴﻘﺔ )
MASALAH YANG PERLU DIPERHALUSI
( ﻣﺴﺄﻟﺔ ﻓﻴﻬﺎ ﻧﻈﺮ )
MASALAH INI PERLU DIBUAT KAJIAN
( ﻣﺸﻜﻠﺔ )
MENGELIRUKAN.
( ﻓﻴﻪ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ )
ADA KHILAF PADANYA
( ﻓﻴﻬﺎ ﺍﺧﺘﻼ‌ف )
ADA KHILAF PADANYA

( ﺍﺧﺘﻠﻔﻮﺍ ﻓﻴﻬﺎ )
ULAMAK BERBEZA PENDAPAT PADANYA
( ﺍﺧﺘﻠﻒ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻓﻲ ﺫﻟﻚ )
ULAMAK BERBEZA PENDAPAT PADANYA

( ﻓﻴﻬﺎ ﺣﺪﻳﺜﺎﻥ )
ADA DUA HADIS BERKENAAN MASALAH INI
ﺃﺣﺐ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻣﺔ )
AKU INGINKAN KESELAMATAN
( ﺃﺣﺐ ﺍﻟﻌﺎﻓﻴﺔ )
AKU INGINKAN KESEJAHTERRAAN IAITU TIDAK MENJAWAB ITU LEBIH BAIK DARI MEMBERI JAWAPAN
( ﺍﻋﻔﻨﻲ )
MAAFLAH DAKU ( AKU TIDAK MAMPU JAWAB )
( ﺍﻋﻔﻨﻲ ﻣﻦ ﺍﻟﺠﻮﺍﺏ )
MAAFLAH DAKU ( AKU TIDAK MAMPU JAWAB )

هذه هي أجوبة الإمام أحمد بن حنبل "رحمه الله تعالى "
..
INILAH JAWAPAN IMAM AHMAD BIN HAMBAL RA.
ﺍﻟمصدر رسالة ماجتسير: (ﺍﻟﻤﺴﺎﺋﻞ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﻮﻗﻒ ﻓﻴﻬﺎ ﺍﻹ‌ﻣﺎﻡ ﺃﺣﻤﺪ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ) للباحث أبي العباس الضميري
SUMBER ; TESIS MA ; ISU-ISU YANG IMAM AHMAD BERTAWAQQUF ( TIDAK MEMBERI JAWAPAN ) PADANYA.

OLEH ABI AL ABBAS AL DHOMIRI/AL DHUMAIRI

Nota: Kita pula bagaimana? Setiap perkara mahu diulas dan direspon walaupun perkara itu kita tidak tahu atau samar2 tentangnya..